نحوه درک و استفاده بهتر از فرصت ها

نحوه درک و استفاده بهتر از فرصت ها

497662fd49b03f02fc2d869eb17a210f

برای آنکه کارآفرین موفقی باشید یا اساسا در هر کاری موفق شوید باید بتوانید در صورت ایجاد یک فرصت مناسب از آن استفاده کنید. از آن مهم تر اینکه باید قادر باشید یک مشکل یا خلأ را تشخیص دهید و یک راه حل خلاقانه برای آن بیابید. (البته باید این توانایی را نیز داشته باشید که راه حل مورد نظر را اجرایی کنید، اما بدون درک فوری فرصت ها، هیچ دستاوردی نخواهید داشت).

برای آنکه کارآفرین موفقی باشید یا اساسا در هر کاری موفق شوید باید بتوانید در صورت ایجاد یک فرصت مناسب از آن استفاده کنید. از آن مهم تر اینکه باید قادر باشید یک مشکل یا خلأ را تشخیص دهید و یک راه حل خلاقانه برای آن بیابید. (البته باید این توانایی را نیز داشته باشید که راه حل مورد نظر را اجرایی کنید، اما بدون درک فوری فرصت ها، هیچ دستاوردی نخواهید داشت).

پس دقیقا چگونه یک فرد می تواند استفاده بهتری از فرصت ها داشته باشد؟

شاید بگویید این یک موضوع غریزی است یک شخص، یا در یک کار خوب است یا خوب نیست. این پاسخ اشتباه است. دوباره تلاش کنید.

بسیار خوب، پس شاید موضوع تمرین یا تجربه مطرح باشد. اما شاید این گونه نباشد. در ادامه دلیل آن را توضیح خواهیم داد.

بی شک، بلاتکلیفی انسان را مستهلک می کند، اما در این مقاله راز استفاده از فرصت ها را به شما می گوییم: تمرکز بر پیشرفت.

همانطور که بارها در مقالات هاروارد و همچنین در کتاب خود تحت عنوان «تمرکز» نوشته ام، زمانی که در موقعیت کارآفرینی خود (یا در حرفه یا به طور کلی در اهداف خود) فرصت پیشرفت، انجام یک کار بزرگ یا پاداش برایتان فراهم شود، این به آن معنا است که شما بر پیشرفت خود تمرکز کرده اید. این اتفاق زمانی می افتد که شما به این موضوع فکر کرده باشید که تعریف شما از موفقیت چیست و در صورت رسیدن به چه نقطه ای خود را موفق می دانید.

برعکس، اگر تمرکزتان بر این باشد که به هر قیمتی که شده آنچه به سختی به دست آورده اید را حفظ کنید، همواره از خطر پرهیز کنید و بگذارید همه کارها به آسانی و بدون دغدغه و چالش انجام شود، در اینصورت تمرکز بر پیشگیری دارید.

تمرکز بر پیشگیری در بسیاری از موارد اقدام خوبی است برنامه ریزی با دقت، دقیق، قابل اطمینان و جامع. اما این نوع تمرکز، برای خطر کردن به آن صورت که تمرکز بر پیشرفت می تواند مفید باشد، به نوآوری، ذهن باز و اطمینان نمی انجامد.

همان طور که تحقیق انجام شده توسط آندرانیک توماسیان و راینر براون در دانشکده TUM آلمان نشان می دهد، ترکیبی از این دو نوع تمرکز لازم است تا انسان بتواند به خوبی از فرصت ها استفاده کند.

توماسیان و براون از ۲۵۴ کارآفرین در انگلستان از صنایع مختلف دعوت کردند تا بررسی و مشخص کنند تمرکز اصلی آنها بر چه موضوعی است تا بتوانند از این طریق مهارت های تشخیص فرصت را در آنها ارزیابی کنند. به آنها توضیحاتی درباره مشکلات چند گروه که در صنعت تولید کفش فعال بودند، داده شد (دوام محصول، راحتی، کارآیی، شیک بودن و قیمت). بعد از آنکه این کارآفرینان به مطالعه مشکلات پرداختند، از آنها خواسته شد لیستی از مشکلات اصلی که در توضیحات ذکر شد تهیه و برای این مشکلات راه حل پیدا کنند.

نتایج یک تصویر کاملا واضح به دست داد: کارآفرینان متمرکز بر پیشرفت بهتر توانستند فرصت ها را تشخیص دهند یعنی آنها توانستند راه حل بیشتری برای مشکلات ارائه شده پیدا کنند. علاوه بر این، راه حل های ارائه شده، توسط چند متخصص بی طرف مورد قضاوت قرار گرفت و مشخص شد راه حل های کارآفرینان متمرکز بر پیشرفت، نوآورانه تر از افراد متمرکز بر پیشگیری بوده است.

این موضوع باز هم ادامه دارد. افراد متمرکز بر پیشرفت می توانند با این ویژگی خود حتی بعضی ضعف های خود از جمله کمبود خلاقیت و عدم اعتماد به نفس به عنوان کارآفرین را نیز جبران کنند. همان طور که مطلع هستید، چنین ویژگی هایی جزو عناصر اصلی موفقیت به شمار می روند. اما با داشتن تمرکز درست، حتی کارآفرینانی که اعتماد به نفس کمی دارند نیز توانستند بهترین عملکرد را از خود نشان دهند.

اگر شما هنوز تمرکز کافی برای پیشرفت ندارید، تکنیک هایی وجود دارد که می توانید از آن برای تقویت تمرکز خود برای پیشرفت بهره ببرید. در اینجا به شرح چند نمونه از این روش ها می پردازیم:

اهداف مختلفی را که برای کار و موفقیت خود مد نظر دارید یادداشت کنید. برای هر هدف، یک فهرست از روش هایی تهیه کنید که نشان دهد در صورت موفقیت می خواهید چه چیزی به دست آورید. هر روز این اهداف و موفقیت هایی که توان رسیدن به آن را دارید مرور کنید.

خودتان را در پنج یا ده سال آینده در موقعیتی تصور کنید که آرزوی رسیدن به آن را دارید. آرمان های شما کدامند؟ چه آرزوهایی دارید؟ امید دارید چه چیزهایی را به دست آورید؟ فکر کردن به آینده ایده آل خود باعث می شود بر پیشرفت متمرکز شوید.

به گذشته خود بنگرید. به موفقیت چشمگیری که اخیرا به دست آورده اید فکر کنید. زمانی که واقعا برای رسیدن به هدف خود انگیزه داشتید. زمانی که احساس می کردید در اوج موفقیت هستید. فکر کردن به موفقیت های گذشته، ما را بر پیشرفت امروز متمرکز می کند.

هر چه بیشتر از تکنیک ها فوق استفاده کنید، مسیر شما برای تمرکز بر پیشرفت هموارتر می شود.

مترجم: رویا مرسلی

منبع: HBR